Massajland

Dålig uppdatering senaste dagarna, men här kommer anledningen.

I helgen åkte vi söder ut för att spendera några dagar i Massajland. Det var en rolig upplevelse. Vi åkte för att se det arbete som en kvinna vid namn Lanoi, bedriver. Hon jobbar bland annat för att förändra massajernas syn på kvinnlig könsstympning, då detta fortfarande är otroligt utbrett. Den absolut största majoriteten av kvinnliga massajer är könsstympade, och ceremonin äger rum allt mellan att flickan är 9 år, till över 25 års ålder, det ska ske innan hon är gift.

Lanois arbete påbörjades för några år sedan, och fick då finansiellt stöd under ett år, men efter projektets slut har hon fortsatt att arbeta med detta på heltid, helt utan ersättning.
Hon och hennes man (som jobbar heltid inom läkemedelsbranschen, samt som pastor vid sidan av), har dessutom planterat fyra kyrkor uppe i bergen bland massajerna, och bekostat dessa helt ur egen ficka.
Det var en väldigt inspirerande helg, vilken powerkvinna!!


 
David och Afrikabilarna


En av församlingarna vi hälsade på. Vackra vackra massajer!!


Traditionella hälsapåallaeftergudstjästen.


Vackra Kenya


...


Bara för jag är så sjukt nöjd måste jag ha med en mjölkakossan-bild.


Det var också roligt att få se en annan sida av Afrika. Vi åkte både genom savann, små städer och uppe i bergen. Halva resan var som en bergochdalbana, aldrig har jag varit med om nåt liknande i bilväg. Sista timmen var uppe bland bergen på vägar som man knappt är värda att kallas just vägar. Glad att jag är hemma helskinnad, kan man säga.

Men vilken otroligt vacker natur! Jag tänkte på alla där hemma, och önskar jag kunde få ta med er allihop och bara visa hur otroligt vackert Gud har skapat vår värld.
Och just det, fler bilder finns på min Facebook-sida, albumet Afrika – en resa till massajland.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0