Chokladkaka med bönor (say what!?)

Idag prövade jag något jag inte gjort innan. Inte ens i närheten.
Exprimentet stavas chokladkaka med svarta bönor.
Och Herre min get vad god den blev!
Jag vill nästan tvinga varenda kotte jag känner att prova den. Och nej, man känner inte smaken av bönor.

Den är som en mastig chokladkaka, med en toutch av brownie och mörk choklad.
Enda skillnaden är att den är en nyttigare variant.

Eftersom den är väldigt lite sötad, så kan man söta med mer honung om man vill ha en sötare variant.
Jag föredrar att istället addera sötman vid sidan om i form av frukt och bär, samt honung på yoghurten.
Då kan man äta kakan som mellis. 


Chokladkaka toppad med jordgubbar, banan, valnötter och citronmeliss.
Serverad med turkisk yoghurt ringlad med honung.

Och så receptet:

125 g svarta bönor på burk (en halv förpackning alltså)
1-2 bananer (beroende på önskad sötma)
1 msk smält smör eller kokosolja
2 tsk kaffepulver
1 dl kakao
2 äggvitor
1/2 dl mandelmjöl (eller grovt mjöl, typ rågsikt)
1-2 tsk vaniljpulver
1 krm salt
Smör och mandelmjöl eller kokosflingor att bröa formen med

1. Skölj bönorna riktigt noga (du vill inte att kakan ska smaka som spadet). Mixa med bananen.
2. Smält smör/olja och blanda med kaffepulver
3. Rör ihop bönmoset och kaffesmöret med resten av alla ingredienser.
4. Smöra en form, ca 15 cm i diameter. "Bröa" med mandelmjöl eller kokosflingor. Häll i smeten.
5. Grädda i ugnen på 175 i 15 min. (ytterligare liten stund om du som jag glömmer äggen...)
När klockan ringer, stänger du av ugnen men låter kakan stå kvar i eftervärmen en stund.

Servera med kesella, frukt och bär, alternativt glass eller grädde.


Kommentarer
Postat av: evelina

fortfarande imponerad!

2012-10-22 @ 22:37:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0