Morotskakinspirerad smoothie

Inför träningen laddade jag med en smoothie med smak av morotskaka. Inte illa alls!
Till det tog jag en citron- mandel- ingefärsboll. Gott!




Morotskakesmoothie
1 kokad morot (skär i slantar och koka ett par minuter)
1-1 1/2 frusen banan (absolut godast om den är frusen, men inte nödvändigt)
Knappt 1 tsk kanel
1/2 tsk vaniljsocker
lite riven ingefära/torkad ingefära i påse
1 1/2 dl mjölk
Koka upp moroten som är skuren i slantar, ett par minuter.
Skölj så de blir kalla.
Dela den frusna bananen i mindre bitar, och mixa.
Mixa ihop banan och morötter, tillsätt sedan resten av ingredienserna.
Låt gärna stå i kylen ett tag, då blir det ännu godare!
Smarro säger jag!

Citron- ingefärs- och mandelbollar med aprikoser
2 dl sötmandel
1/2-1 msk citronsaft (i flaska eller direkt från citron)
Ev citronskal om du har hemma
12 blötlagda torkade aprikoser
Knappt 1 tsk malen ingefära
1-2 msk vatten
Mixa nötterna till ett mjöl (behöver inte vara superfint)
Dela/mixa aprikoserna.
Blanda ihop alla ingredienserna till en smet.
Rulla till bollar, rulla ev i kokos.
Dessa kan man såklart exprimentera och testa med vad man känner. Jag blandade i lite qinoaflingor för proteinets skull, och lite torkade gojibär, bara för att det är gott. Dessutom blandade jag hasselnötter och mandel.
Smaka och se!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0