Chapati

Denna kväll ägnade vi åt att göra chapati, som är något av Kenyas nationalrätt.
Vår vän Lucy agerade chapatimästare, och vi hjälpte till så gott vi kunde.
Hemma pysslar jag ganska mycket i köket; gör müsli, bakar bröd, exprimenterar med olika mellanmål... Det har jag saknat här, så senaste veckan har jag bakat frallor två gånger, och nu var det alltså dags för chapati.
Det är ett slags bröd som påminner lite om tortillasbröd, och man äter det i vanliga fall till maten (som ju nästan alltid är stekta grönsaker och nåt kött).


Gårdagens chapati bestod av mjöl, salt, vatten, grädde, salt, socker,
pumpa och citron och olja. I vanliga fall brukar det bara vara vatten, mjöl,
salt och olja.


...


Pumpamos


...


Något fick mig att tänka på svenska bullar?


...


Tadaaaam!!

Jaa. Det gick ju vägen. Och gott blev det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0